Fantäääääästiskt treeeeeevligt i Käääälmar - KH Goes Småland

Det var inte så lång tid jag fick dras med att bara äga en bil... redan i måndags hörde jag av mig på ett intressant objekt, som jag i princip köpte osedd per telefon dagen därpå.

Igår var jag på banken och fixade med pengar samt bokade tågbiljett till Kalmar, där bilen fanns. Skulle åka klockan 11:48 till den ytterst rimliga kostnaden av 220:- inklusive reserverad plats.

Snoozade lite för länge i morse, i tron att det skulle vara lugnt att ta en buss härifrån cirka 11:15... dessvärre gick det ingen buss 11:15. Antingen 11:06 (det hade jag inte hunnit) eller 11:25 (då hade jag missat tåget). Fick således ringa taxi. Tänkte först ringa vettiga Taxi Skåne, men de svarade inte efter fem signaler (oacceptabelt) så jag ringde 979797 med en förhoppning att spara lite pengar på kuppen. Tji fick jag. Ockraren ville ha 139:- för att färdas från mig till centralen, en resa som tar cirka sex minuter. Ännu en gång fick jag bevisat att de så kallade lågprisbolagen i själva verket luras och hycklar med sin "fasta taxa". Är nästan säker på att notan hamnat runt 100:- om han kört på taxametern. Nåja det kändes bittert att behöva betala nästan lika mycket för resan från Arlöv-Malmö C som för resan Malmö C-Kalmar C, men.... och det har väl sällan passat bättre.... You Snooze - You Lose!

Hade släpat med mig dator och hörlurar och satt och avnjöt två avsnitt av den utmärkta serien Rome på tåget, varför resan upp gick osannolikt snabbt. Provkörde bilen lite hastigt, allt kändes bra, så det var bara att knalla till banken för att göra upp affären. Nog för att man inte skall bli blödig i affärer, men jag tyckte nästan synd om säljaren. Jag hade prutat rätt ordentligt, med följden att han fick skjuta till 10 000:- för att över huvudtaget kunna sälja bilen till mig. Detta eftersom han köpt bilen på kredit, med en restskuld större än försäljningsbeloppet. Han var nu tvungen att sälja bilen eftersom han blivit arbetslös. Nåväl, vi kom bra överens och han var mest lycklig över att bli av med sin skuld och slippa betala 1800:- i månaden i amortering och ränta... man skall inte leva över sina tillgångar.

En extremt trevlig överraskning var att bilen var utrustad med en stereo med inbyggd Bluetooth. Detta innebar att jag helt enkelt kunde para ihop den med min W890i, och spela upp alla låtar trådlöst via mobilens MP3-spelare genom bilstereon, samtidigt som stereon fungerade som hands-free! Sjukt smidigt och jag fick ingen användning för de tre cd-skivor jag släpat med mig upp som underhållning på hemresan.

Hemresan gick för övrigt bra trots att jag hamnade mitt i två snöstormar - det satt lyckligtvis helt nya vinterdäck på bilen. Var emellertid fruktansvärt trött i högerbenet vid hemkomsten, om det beror på att jag satt konstigt redan under tågresan, eller på bristande komfort i bilens stol och brist på farthållare låter jag tills vidare vara osagt, hoppas på det förstnämnda.
 
Vände bara snabbt här hemma, sen åkte jag och tränade med Fridholm.

Såhär på kvällen har jag kollat på nya One Tree Hill... äckel-Dan är tillbaka... spänningen är olidlig inför nästa vecka!

Glöm inte kolla Morgonsoffan på SVT Play!

Kluven till om jag skall supa ikväll(torsdag) eller ej... får se lite vad vännerna har planerat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback