Siesta - Helsjuk och underbar helg!

Jag "lovade" ju att återkomma efter Siestafestivalen, och jo, nog finns det en del att skriva om!

I onsdags tog jag och åkte till Rusta för att bunkra upp med campingprylar såsom tält, stol och madrass. Maken till stökig och jobbig butik att handla i har jag nog aldrig skådat. Det tog mig nära nog en timme att lyckas hitta de få pinaler jag skulle ha. Köpte mig även en ny sovrumsmatta. Det fina i kråksången var att allting bara kostade 700 spänn, och då hade jag ändå köpt en ganska "lyxig" madrass av modell "gästsäng" och dito pump. Till begränsad nytta, skulle det visa sig.

Ölen var proppfylld med öl och jag hade utvecklat ett i mitt tycke genialiskt system för att kunna ha kall öl hela helgen. Torsdagens ranson hade jag placerat i den sämsta kylväskan, som jag köpte för 15:- på nämnda Rusta, utan kylelement. Fredagsransonen placerades i en halvbra kylväska med kylelement, och lördagsölen placerades i den bästa kylväskan, med de bästa kytelementen. Det kanske låter som världens overkill men ljummen öl är INTE gott, och faktum är att mitt system fungerade! Till och med söndagsölen var helt klart, om inte iskalla, så åtminstone källarsvala!

Lastade alla grejor i bilen och körde norröver runt 14-tiden i torsdags. Körde något villse till en början, men lyckades till slut hitta festivalområdet. Ringde Micke och bad honom möta upp mig och hjälpa till att bära mot löfte om kall öl (hans var förstås redan pissljumna). Micke var redan rätt full och jag gjorde mitt bästa för att få upp tempot under tiden jag byggde tält och gjorde i ordning. De första ölen försvann givetvis i rask takt men trots detta lyckades vi faktiskt färdigställa tältet inom rimlig tid. Målet för dagen, förutom att supa och svina förstås, var att se Smör-punkarna All Time Low, vilket faktiskt hanns med. Spelningen var förvånansvärt bra, tycker jag. Åter till campingen för mer festligheter innan kvällen skulle bjuda på "Familjen". Denna konsert tyckte jag emellertid var extremt tråkig. Jag löyckades hitta en "själsfrände" som inte heller uppskattade Familjen, och vi gick tillbaks till campingen. När jag skulle ta fram telefonen för att ringa Micke och höra var han blivit av upptäckte jag att den inte längre fanns kvar i min ficka. Crap! ´Lånade min nyfunna väns mobil och ringde "mig själv", men då var telefonen redan avstängd. "Jahapp, då har man sett den för sista gången". Surt sa räven. Vet inte vad klockan var när jag väl kom i säng, men gissningsvis runt 2, och det var extremt kallt.

Vaknade av att någon förde oväsen utanför tältet vid 10-tiden uppskattningsvis (jag har väldigt dålig koll på tiden efter detta, eftersom jag inte hade någon klocka med mig förutom mobilen). Nu var det något varmare, men ändå inte sådär svettigt. Tältet hade rasat halvvägs. Det sket jag emellertid i, tryckte i öronproppar och lyckades somna om. Vaknade igen vid lunchtid och knallade för att hämta mer öl och för att kolla om min telefon kommit till hittegodsavdelningen. Det hade den förstås inte. Därefter gick vi och badade och duschade (med tvål!) i en fontän mitt i en rondell vid infarten till festivalen, inte alls dumt, faktiskt! Vi hittade några bekanta som hade picknick och slog oss ner. Lite pannbiff och potatissallad gjorde verkligen susen för kropp och själ

På kvällen såg jag Håkan Hellström, och det kändes helt klockrent i sommarkvällen. Kan inte påstå att jag precis varit överförtjust i hans senaste plattor, men de har sina guldkorn och när han är som bäst så är han riktigt riktigt bra - det var han den här kvällen.

Festade vidare och av någon anledning träffade jag och en annan snubbe jag aldrig träffat innan runt hela natten och spelade gitarr och sjöng för olika folk på campingen. Sov inte en sekund på hela natten utan gick direkt och käkade frukost på campingens egna buffé, som var helt OK. Min gitarrkollega somnade i ett dike. Jag var något trött efter detta. Hittade en övergiven bergssprängare, satte på P3 och gick och la mig i solen vid fontänen. Slocknade ganska omgående, och vaknade väl en 45 minuter senare. Då var min hittade radio emellertid stulen. What goes around...

Gick och hämtade ny ölranson i bilen och mötte upp med de andra för ännu ett bad i fontänen. Framåt eftermiddagen började min öl och sprit dessvärre ta slut, efter att jag bjudit bort lite för mycket till höger och vänster. Jag och Micke blandade till oss en rejäl 50/50-redbull/vodka med den sista vodkan. Tur att det finns Red Bull, för jag var faktiskt inte alls trött förrän flera timmar senare. Träffade på en märklig tjej som började berätta hela sin livshistoria för mig, det var förvisso ganska underhållande för hon hade varit med om en del konstigheter, men jag orkade inte lyssna. Därför blev jag lättad när hon lämnade mig för att enligt utsago möta upp med sin knarkleverantör "weed-Robban".  

Gick och såg Millencolin leverera en riktigt säker spelning, men kanske utan den där riktiga udden, eller så var det bara jag som var seg i huvet. Jagade runt halva festivalområdet på jakt efter mer Red Bull, och lyckades hitta en tjej från Lund som hade en att sälja. Väntade tålmodigt på att hon skulle göra mig sällskap i kvällssolen, men hon tog för lång tid så jag stal en öl och knallade vidare på min snyltar-runda. Lyckades faktiskt tigga ihop mig till en rätt fin fylla ändå, innan det var dags att gå och se Moneybrother, som i mitt tycke levererade festivalens bästa spelning. Har aldrig sett honom innan, men alltid velat, och han levde verkligen upp till mina högt ställda förväntningar.

Efter konserten tänkte jag försöka mygla mig in backstage, för att snacka lite med Millencolin och Moneybrother. Jag tog på mig min allra mest seriösa min och försökte nästla mig in genom att påstå att jag var musikjournalist från Aftonbladet och skulle intervjua banden. Det sket sig föga förvånande. Musikjournalister kanske inte är världens helaste och renaste släkte, men de är nog inte stupfulla i tjänsten heller, varför jag fick inse att mina försök att verka smart var förgäves. När jag däremot såg en grind bakom en av scenerna öppnas var jag snabb att smita in med hjälp av "jag-har-så-mycket-pondus-och-vet-att-jag-så-klart-får-vistas-här"-kroppsspråk och döm om min förvåning när ingen stoppade mig!

Lyckades navigera mig till bandens uppehållsrum där jag hängde med Anders från Money och Nikola från Millen. Kunde norpa åt mig ännu några snylt-öl från deras förråd, och sedermera visade det sig finnas en stor VIP-bar med riktigt låga priser (Redbull/vodka för 30 spänn!) och en stor jävla tacos-buffé, varför jag lyckades snylta till mig en riktigt fin måltid på kuppen innan jag smet tillbaks till campingen. Vad som hände de påföljande timmarna (ungefär 2-4 på morgonen) är tämligen suddigt men jag hittade en dunk med vad som uppgavs vara mäsk, som jag gick runt och bjöd folk på. Ingen vågade smaka ifall jag inte själv smakade på eländet, och det vågade jag inte. Det slutade med att jag slog mig ned med två femtonåringar och försökte övertyga dem om mäskens storhet (utan att ha smakat). När vi tröttnat på varandra var jag småsur och började packa ihop mina grejor, vilket var klart vid 7-tiden, ungefär samtidigt som grannarna började vakna runt om kring.

Folk ville tydligen ha skjuts med mig hem, men vi bestämde att Micke var i bättre skick än mig för att köra, jag hade ju trots allt sovit totalt 45 minuter de senaste två dygnen och kände mig minst sagt ofräsch. Vi stuvade in oss och all packning i bilen och precis när vi skulle köra så kommer det fram två tjejer och frågar om vi har startkablar. Egentligen var jag sugen på att ljuga och säga nej, enbart för att få komma därifrån, men min snälla sida vann. Startkablarna förvarade jag i reservhjulsbaljan, så det var bara till att slänga ut all packning igen och leta fram dem. Efter mycket om och men lyckades vi faktiskt få liv i deras Renault, och deras tacksamhet var överväldigande så att det kändes rätt skönt att ha gjort något bra, trots allt. Färden gick bra och vi stannade till på McDonalds på Norra Fäladen i Lund för lite frukost. Vid det här laget var jag så trött att jag somnade när jag satt på toaletten, och mådde så risigt att jag måste ha varit ett rysligt otrevligt sällskap - det enda jag gjorde var att gnälla på hur ont jag hade i mina (solbrända) läppar och allmänt trötta kropp.

När Micke hoppat av skulle jag förstås själv köra bilen hem, och det var inte alls någon angenäm upplevelse. All alkohol borde rimligtvis ha gått ur kroppen vid det laget, men jag var så fruktansvärt trött att jag höll på att sova två-tre gånger på väg från möllevångstorget och hem. Fick även köra inom mamma och pappa och låna en mobiltelefon, som tur är så var de inte hemma och slapp se mig i det skicket. Körde hem, tog en ipren och några liter vatten och somnade raklång på sängen klockan 14:00. Vaknade 20:00. Sedan dess har jag fått ta hand om allt drygt som blivit följden av mobilstölden... gjort polisanmälan, beställt nytt simkort, och anmält till försäkringsbolaget. Återstår nu att se när/om jag får ersättning för eländet, men det skall nog inte vara några problem, åtminstone. Störigt bara att än en gång behöva samla på sig alla nummer och sådant.

Facit för helgen då:
3 flak öl, fyra liter vin, en liter vodka. X antal tusen kronor.

Väder: 5 av 5 solar, trots att det var svinkallt på nätterna
Musik: 3 av 5 Shure SM58-mickar. Inte så extremt mycket band i min smak, men de som var där levererade åtminstone!
Festfaktor: 5 av 5 iskalla Beck's. Helt helt underbar. Riktigt trevligt sällskap och det känns som att man fått en hel del nya vänner.

Totalt sett en helt underbar helg som jag kommer minnas länge för sitt härliga väder, umgänge och stämning!

Kommentarer
Postat av: jonte

fan va sugen jag blir på att svina nu!

2008-06-02 @ 14:42:48
Postat av: Siri

Lillen's blogg är klar! http://varldensminstabajsplockare.blogg.se/?tmp=20194402 :))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback