Hemresa = Ett späckat dygn

De senaste 36 timmarna eller så har varit minst sagt fullspäckade.

Börjar med att jag vaknar i hos Erik i Dublin vid 14-tiden och får tvinga upp min värd. Inte så konstigt, vi hade festat till klockan 07:00 på morgonen (mer om det i nästa blogg) och jag var också tämligen seg, men jag hade ett uppdrag för dagen, nämligen att köpa skor. Sneakersfetishist som man är så vill man givetvis passa på att shoppa när man är i storstäder där utbudet vida överglänser det här hemma. Några bargains gör man emellertid inte i Dublin, det är nästan snarast dyrare där än här hemma.

Erik var inte alls sugen på någon shoppingrunda, men som den utmärkta värd han är så ställde han upp ändå. Söndagsbrunch intogs på den lokala puben (Erik bor några kilometer söder om centrum) för att samla krafter, och bestod av en enorm Bacon/Cheeseburgare med pommes, och frukostöl i form av Smithwicks och även en Miller. Helt gudomligt, gillade verkligen den här puben, eftersom den kändes mer verkligt genuint Irländsk än turistfällorna som utger sig för att vara "Traditional Irish Pubs" nere i Temple Bar-distriktet. Måltiden var helt fantastiskt flottig och delikat, och får nog stämplas som bästa bakfyllemåltiden någonsin.

Mätta och lite väl belåtna tog vi sedan bussen till centrum. Vår brist på tempo gjorde att klockan redan var 17:00, och således bara en timme tills butikerna skulle stänga. Lyckligtvis hade jag tagit en snabb briefing i samband med att jag anlände på torsdagen, och visste lite var jag skulle kolla. Erik led och var befogat gnällig eftersom jag inte ens lät honom få kaffepaus. Hittade till slut ett par fina Nike Air, dessutom till ett helt rimligt pris. Mycket nöjd knallade vi vidare mot min syrras lägenhet, jag lovade Erik att bjuda honom på första bästa Starbucks. Dessvärre hittade vi ingen på vägen, men Kristin var snäll nog att bjuda på kaffe när vi väl kom fram. Hon överlämnade även några presenter som hon fixat från sitt jobb på Lush... så nu jävlar skall det badas bubbelbad!

Vi satt hos syrran några timmar och slappade och kollade på SImpsons, innan vi samlat styrkor för den drygt 40 minuter långa promenaden tillbaka till Erik och satte igång med matlagningen. Jag begärde repris på lördagens currykyckling och än en gång briljerade min värd. Vi åt och drack gott och försoffade oss sedan med några filmer i syfte att fördriva tid. Eriks rumskamrater och några andra snubbar dök upp, så filmerna blandades med allmänt skitsnack. Eftersom vi ändå inte gjorde något speciellt vettigt bestämde jag mig för att åka till flygplatsen i god tid, för att slippa stressa. Beställde en taxi vid 04:30, vilket visade sig vara till att vara ute i lite väl god tid. Hade riktigt fin tur med taxin, fick en oerhört trevlig irländare som chaufför och som grädde på moset körde han BMW 525d - great success! Flighten skulle gå 06:40, men förutom taxiresan så gick även incheckning och vandring rekordsmidigt varför jag var vid gaten redan än 1,5 timme innan avfärd.

Underhöll mig själv med Ulf Lundells Jack, som jag håller på att läsa om, åtminstone så länge jag kunde hålla fokus. Vid 6-tiden var jag riktigt seg i huvet och satte igång några MP3:or istället. Lyckligtvis började påstigningen på planet redan 06:15 och jag stod först i kön för en gångs skull. Lyckades slumra till en stund efter att planet lyft och sov/halvsov ända till landningsproceduren påbörjades. Lyckades missa tåget till Malmö med 30 sekunder och fick irriterande nog vänta 20 minuter på nästa. Tog sedan bussen hem från stan, packade upp lite smått innan jag insåg att jag skulle behöva några timmars powernap. Sagt och gjort, somnade på 2 sekunder ungefär. Vaknade vid 17:00, käkade lite och körde sedan och repade, sedan till mamma och pappa och hälsade på.

Hektiska dagar! Imorgon tänkte jag berätta utförligare om de tre första dagarna av semestern.



Kommentarer
Postat av: LinnéaK

Hej hej :)
Lyssna gärna i min blogg om du har tid å lust när jag sjunger&spelar..
Ha det så bra :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback