Julen över, nyår närmar sig...

...och i vanlig ordning har planeringen falerat, men mer om det senare...

Julen blev en riktigt härlig tillställning till slut, min skepsis till trots.

Julafton tillbringades i Lund hos min kusin Johannes och hans far Thomas (Johannes mor, min moster Lena, är avliden sedan 6 år). Vi var ovanligt få släktingar i år. Det var förutom värdarna bara min familj (jag, mamma, pappa och min syster) samt Thomas mor Maj-Britt och min morfar.

Jag tryckte i mig småkakor och kaffe till bristningsgränsen, sedan satt jag och snackade skit med morfar medan de andra såg Kalle Anka. Vi har alltid kommit bra överens, jag och morfar, även om han gärna håller långa monologer och ogärna lyssnar på andras synpunkter... :-) Han har alltid ett gäng mer eller mindre trovärdiga rövarhistorier på lut...och denna julafton var han enormt pigg (troligen en följd av att han nu slapp ta hand om snurriga mormor). 

Efter Kalle Anka åkte julmaten fram, trots att jag fortfarande var mätt efter kak-frossan tidigare lät jag mig för ovanlighetens skull väl smaka av nästan allt som stod till buds av julbuffén. Till och med flera olika sorters sill. Orkade inte sådär fantastiskt mycket mat, utan kollapsade proppmätt i en soffa, varifrån jag avnjöt några avsnitt av Pimp My Ride - en lite udda form av julunderhållning. Senare anslöt även min syster och kusin i TV-soffan. Maj-Britt förstod emellertid inte riktigt vad programmet handlade om och ville gärna att vi skulle byta kanal, vilket vi ignorerade. När programledaren för det europeiska Pimp My Ride dök upp i rutan kommenterade morfar det med "Det där var en fet och äcklig jävel - hur fan ska han komma in i bilen?". I guess they don't call him Fat Joe for nothing :-)

Der Deutsche Weinachtstransvestit (min kära mor utklädd till tomtegubbe/kärring på en gång, gormandes besvärjelser på halvdan tyska) dök i vanlig ordning upp med julklapparna. Riktigt underhållande spektakel som mamma ställer till med, även om mina julklappar i år inte var de roligaste (så går det när man bara önskar sig en sak, och denna sak inte går att köpa för pengar och inte heller att på något enkelt vis slå in i presentpapper). Pappa verkade åtminstone mycket belåten med den USB-drivna kaffekoppsvärmare han fick av mig och såg framemot att nu äntligen kunna använda jobbdatorn till något konstruktivt (annars brukar han mest använda den som anslagstavla för handskrivna post-it-lappar)...  

Vi gjorde ett försök att spela sällskapsspelet "Värsta Språket" i någon sorts lagversion, vilket förvisso var ganska kul, men det blev lite lätt förvirrat. Jag hade lovat att köra morfar hem till Trelleborg, vilket instiftades. Sedan åkte jag till stan för att hämta Caroline - min favoritjulklapp :-)

Vi åkte hem till mig... och sedan blev vi på något vis stationerade i horisontalläge enda till kl 18:00 på juldagen... Inte mig emot - mysigare julaftonsnatt och juldag har jag aldrig haft!

Juldagskvällen tillbringade jag faktiskt hemma hos mor och far. Jag förpestade deras tillvaro genom att spela en session trummor i källaren, innan vi gav oss på en lite mer strukturerad omgång "Värsta Språket". Beydligt roligare denna gång, även om jag till slut fick se mig besegrad av morsan, med blott en fjuttig poäng!

Ingen utgång eller annan fest denna juldag, med andra ord, orkade inte med sådant. Senare på kvällen återvände jag till Slottstaden, och tillbringade natten hemma hos Caroline. Hennes mor väckte oss på annandagen, och förkunnade att frukosten stod serverad - vilken lyx tänkte jag, utan att ens ha sett vad den bestod av. När vi kom ut i köket tappade jag hakan totalt. Hon hade dukat upp en frukost värdigt ett finare hotell. Kaffe, juice, oboy, tre sorters bröd, (perfekt) kokta ägg, pannkakor, marmelader, ostbricka... helt galet, och jag var ju inte sen att trycka i mig...

Efter denna gigantiska frukost kände jag mig redo att börja mellandagsrean... mötte upp med Olof och vi plöjde genom stadens butiker med varierande resultat. När dagen var slut hade jag åtminstone köpt två skjortor, tre skärp, en tröja, en slips, en hatt och ett gäng fillingar. Nöjd men fattig. 

En fantastisk helg, således! Trist bara att vara tillbaks på jobb dessa tre dagar, men det positiva är att jag får 100% kompersättning och kan således ta ut sex lediga dagar när jag vill, framöver!

Ikväll är jag bjuden på 18-årsfest... och det snackades om Étage därefter... även om jag avser att hålla igen med drickat så blir det säkert jättekul att gå upp och åka till jobb imorgonbitti...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback